Scroll to top

Space Branding


Piotr - 8 listopada 2022 - 0 comments

Intuicyjne i świadome projektowanie przestrzeni, biura, hoteli, sklepów, salonów etc., to klucz do doskonałego doświadczenia klienta i świadomości marki. Najlepszym sposobem na uczynienie przestrzeni wyjątkowym, jest nadanie jej własnego wyglądu i stylu. Dziś chciałam poruszyć temat Space Brandingu, opowiedzieć czym on jest i dlaczego jest tak ważnym elementem wizerunkowym Twojej działalności, ale zacznijmy od początku…

Firma – co to?

Wizerunek firmy powinien być spójny. Aby tak było, należy przed rozpoczęciem jego budowania odpowiedzieć sobie na pytanie: kim my (jako firma) jesteśmy? Jaki jest charakter naszych działań? Jakim zespołem jesteśmy?
Są to ważne kwestie, bez których strategia marketingowa będzie przypominała oceaniczny rejs w gęstej mgle. Aby tego uniknąć, warto zawczasu przemyśleć to, jaki wizerunek firmy zamierzamy kreować. Jaką historię chcemy opowiedzieć? Do czego zachęcić, co podkreślić?
Każdy z nas ma swoje indywidualne preferencje. Praca zespołowa jest przestrzenią, w której spotykają się ludzie o rozmaitych upodobaniach, różnych stylach działania i myślenia.
Dlatego tak ważna jest umiejętność zrozumienia, jak wielką siłę ma różnorodność.
Aranżacja wnętrza firmy musi być odbiciem nastroju panującego w zespole. Musi pasować do charakteru zarówno firmy, jak i pracujących w niej ludzi.
Wchodząc do siedziby firmy, widzimy przede wszystkim to, jak urządzone jest biuro. Kolory, kształty, obecność i wyeksponowanie logotypu, jego umiejscowienie, lokalizacja i wygląd oferowanych produktów – to wszystko stanowi wizytówkę firmy.

Źródło: Pinterest

Spojrzenie klienta na markę

Urządzenie wnętrza od razu mówi nam, z kim mamy do czynienia. Umiejętnie i harmonijnie urządzona przestrzeń zachęci nas do ponownej wizyty, sprawi, że będziemy chętnie tam wracać. Odpowiedni dobór kolorów i grafiki sprawi, że zapamiętamy dane miejsce jako przyjemne, takie, które polecimy znajomym.
Natomiast mnóstwo detali, feeria kolorów, motywów graficznych czy nieoczywistych (nieczytelnych) rozwiązań architektonicznych wywoła wrażenie chaosu. Wnętrza, w których wszystkie elementy sprawiają wrażenie przypadkowo dobranych, nie wzbudzą naszego zaufania. Będziemy mieli poczucie dysonansu, które sprawi, że nie polecimy tego miejsca znajomym, a zapamiętamy je jako nieprzyjemne. Przysłowie „jak cię widzą, tak cię piszą” jest tutaj prawdziwsze niż gdziekolwiek indziej. To, jakie wrażenie zrobi na nas siedziba firmy, ma w dużej mierze wpływ na to, czy skorzystamy z jej usług.

Źródło: Pinterest

Wizerunek to my

Idealna przestrzeń to przestrzeń czytelna. We wszystkich tego słowa znaczeniach.

Wchodząc do budynku, chcemy wiedzieć, gdzie się znajduje biuro szefa, gdzie jest recepcja, a gdzie możemy skorzystać z łazienki. Komunikaty, służące do orientacji przestrzennej (wayfinding), powinny być proste graficznie, odpowiednio wyróżnione i odpowiadające dominującej gamie kolorystycznej przestrzeni, którą opisują.

Do ciemnych ścian powinniśmy dobrać jasne, kontrastujące z ich kolorem tabliczki, tak aby klient mógł od razu zorientować się w przestrzeni bez konieczności pytania o lokalizację tego czy innego miejsca w naszym biurze. Powinien móc szybko odczytywać sygnały graficzne – jest to szczególnie ważne w sytuacjach pośpiechu lub stresu. Warto więc postawić na uniwersalność i prostotę wysyłanych przez naszą szatę graficzną sygnałów.

Tak samo szybko powinno się móc określić na podstawie elementów graficznych lub rozwiązań architektonicznych to, co nazywamy kulturą i historią firmy. Wyposażenie wnętrza powinno streszczać, opowiadać krótko i zwięźle o najważniejszych wydarzeniach w życiu firmy, o jej poglądach i wartościach. To przestrzeń, w której mówimy do naszych klientów bez użycia słów. A komunikacja niewerbalna często działa mocniej od jakichkolwiek słów.

Nie znaczy to jednak, że space branding to wszędobylska reklama oraz nazwa firmy, wyskakująca z każdego możliwego miejsca. Pozwólmy, żeby subtelnie opowiedziało o nas nasze otoczenie: jego kolorystyka, obecne w nim przedmioty, ich układ, opakowania, ilość… Najlepsza opowieść to opowieść, która trafi do serca naszego klienta, do jego pamięci. Taki efekt można osiągnąć dobrym wrażeniem, jakie sprawia nasz workspace.

Space branding to w dużej mierze zabawa harmonią, kształtem, kontrastem, paletą kolorystyczną.

Aranżacja przestrzeni biura powinna być spójna zarówno pod kątem estetycznym (graficznym) jak i treściowym z kulturą marki, jej misją i głównym celem. Paleta kolorów powinna być przemyślana w taki sposób, aby harmonizowała z głównymi zadaniami firmy, a także „wpadała w oko”, dała się zapamiętać. Warto tu sięgać po rozwiązania nieoczywiste, zaskakujące, ciekawe i oryginalne.

Budowanie marki to przede wszystkim budowanie jej wizerunku. I tak jak każda konstrukcja, tak budowanie wizerunku rządzi się swoimi określonymi zasadami, które mają nam pomóc zrozumieć i wdrożyć w życie zasady space brandingu.

Źródło: Pinterest

Główne zasady, udanego space brandingu

Po pierwsze: plan. Opracujmy go na podstawie podanych na początku artykułu pytań o misję, charakter i główne zadania naszej firmy. Jeśli zajmujemy się wsparciem i organizacją eventów biznesowych, wybierzmy spokojną, stonowaną kolorystykę i możliwie jak najprostszy układ pomieszczenia. Jeśli prowadzimy salon kosmetyczny, dopasujmy kolory i układ poszczególnych elementów do charakteru naszego salonu.
Za każdym razem musimy wyobrażać sobie też naszego idealnego klienta. Jaki on jest? Czego potrzebuje? Jakie ma oczekiwania? Co lubi? Jakie wartości wyznaje? To są bardzo ważne i pomocne pytania, jakie musimy sobie zadać przed przystąpieniem do urządzania naszego miejsca pracy. Nie zapominajmy też o możliwościach, jakie daje nam… zajmowane przez nas wnętrze.
Ograniczenia architektoniczne w postaci układu, wielkości i rozplanowania pomieszczeń są jedną z niewielu rzeczy w firmie, której nie możemy zmienić. Prawie nie możemy, bo tutaj z pomocą przychodzi nam oryginalny, schludny, czytelny i dobrze przemyślany pomysł na wygląd naszych pomieszczeń. Warto przy tym skorzystać z pomocy profesjonalistów, dla których aranżacja wnętrz to chleb powszedni. Pamiętajmy jednak, żeby omówić z projektantem wszystkie istotne dla nas szczegóły, pokrótce przedstawić mu wartości i zadania naszej firmy – wszystkie te informacje pomogą w stworzeniu wygodnej, spersonalizowanej i oryginalnej przestrzeni pracy.

Po drugie: przemyślany i odpowiedni dobór wszystkich elementów wystroju. Nawet najprostsze wnętrze da się zaaranżować tak, że stanie się ono zupełnie nieczytelne, nie opowie naszemu klientowi nic o nas i sprawi, że nie zostaniemy zapamiętani lub zostaniemy w pamięci naszych klientów (często niestety w tym wypadku jednorazowych) jako miejsce chaotyczne, nieprzyjemne. Aranżacja wnętrza powinna wywierać na kliencie określone wrażenie – musimy bawić się kolorami i kształtem, aby sprawiać określone, pozytywne i odpowiednio mocne wrażenie, stworzyć iluzję i opowiedzieć swoją historię tak, by została zapamiętana przez klienta i zachęciła go do powrotu do nas. Nic nie może być przypadkowe, nawet jeśli naszym celem jest stworzenie pozornie chaotycznego wnętrza w klimatycznym stylu artystycznego nieładu.
Pozór chaosu – to już co innego niż zupełny, nieprzemyślany, „czysty” chaos.
Każde wnętrze należy spersonalizować, nadać mu charakterystyczny „pazur”, jest to w końcu naszą największą wizytówką.

Po trzecie: spójność wszystkich elementów wizerunku. Nie możemy zapominać o tym, że nasz wizerunek jako firmy musi być kompleksowy! Zadania, jakie na co dzień wykonujemy, świadczone przez nas usługi i nasze wnętrza muszą tworzyć splecioną ze sobą, harmonijną i jednorodną całość. Tylko wtedy space branding (rozumiany jako opowiedzenie o firmie i jej wartościach poprzez jej najbliższe otoczenie) ma sens i szanse na sukces.

Po czwarte: we are workspace. Nie należy zapominać o tym, że pracownicy stanowią podstawę każdej firmy. Jeśli są zadowoleni, czują się dobrze w otaczającej ich przestrzeni, nasza firma jest gotowa na codzienne wyzwania. Poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego jest tu kluczowe – w końcu to pracownik spędza w siedzibie firmy wiele godzin. Klient wchodzi na chwilę w wykreowaną przez nas przestrzeń, ale to pracownik zostaje w niej najdłużej. Należy więc zwrócić szczególną uwagę na to, by nasza wizja aranżacji wnętrz była możliwie najwygodniejsza dla ludzi, którzy spędzają w firmie najwięcej czasu. Workspace powinien być zatem ergonomicznie rozplanowany (znów powraca tu kategoria czytelności przestrzeni), wspierać kreatywność oraz gotowość do pracy nad wyzwaniami. Warto zadbać o to, by wnętrze było przyjazne dla wszystkich członków naszego zespołu, by nikt nie czuł się wykluczony lub przytłoczony otaczającą go przestrzenią.

Źródło: Pinterest

Zobacz – zapamiętaj

Mówiliśmy już o ogromnej roli aranżacji przestrzeni w procesie zapamiętywania nas jako marki. Odpowiednio wykreowany wizerunek, ciekawe materiały promocyjne, oryginalne gadżety… To wszystko ma niebagatelne znaczenie. Przede wszystkim przydaje się w reklamie.
Im z lepszej strony się pokażemy, tym lepiej zostaniemy zapamiętani. A skoro trafimy już do pamięci naszych klientów, to mamy duże szanse, że nasze usługi zostaną polecone znajomym klientów, którzy już nas odwiedzili.
Identyfikacja wizualna firmy jest kluczowa. Cała reklama opiera się obecnie na dostarczaniu rozmaitych bodźców, na utrwalaniu i przywoływaniu określonego obrazu, za którym jak po nitce idą odpowiednie (wykreowane przez producentów reklamy) skojarzenia. Jeśli zadbamy o odpowiedni wystrój, możemy być pewni, że wizerunek naszej firmy jest już prawie gotowy. Dołóżmy do tego dobrze wykonaną pracę oraz zadowolony z siebie zespół specjalistów i… Mamy to! Firmę, z którą chce się współpracować.
Zaistnienie na rynku to więc w dużej mierze zaistnienie w świecie obrazu. Wzrok jest jednym z pierwszych narzędzi, za pomocą których poznajemy świat i nasze najbliższe otoczenie. Nic więc dziwnego w tym, że powinniśmy postawić na odpowiednią identyfikację wizualną naszej firmy.
Zacznijmy od logotypu. Powinien być on prosty i łatwy do zapamiętania. Dobrze jest, gdy koresponduje z nazwą firmy i w formie skrótowej prezentuje jej kulturę, główne wartości.
Logotyp wyznacza nam w dużej mierze paletę kolorystyczną pozostałych elementów wystroju, dlatego tak ważne jest, aby dobrze go przemyśleć. I tu znów warto zasięgnąć rady profesjonalisty.
W oparciu o logotyp i kulturę, misję firmy dobieramy kolejne części wystroju. Pamiętajmy cały czas o zasadzie harmonii, spójności całości kompozycji.
Space branding to tworzenie obrazu firmy za pomocą następujących czynników: kształtu i charakteru wnętrza, jego wystroju, dekoracji, doboru i ekspozycji gadżetów (produktów flagowych), kolorystki (oraz jej spójności z logotypem i historią firmy), jak również rodzaju oferowanych usług. Należy pamiętać o tym, że każde wnętrze opowiada o swoim właścicielu, dlatego tak ważne jest, byśmy dokładnie wiedzieli, jaką historię siebie samych chcemy opowiedzieć naszym klientom. Tylko w ten sposób zapewnimy sobie sukces, będziemy stale się rozwijać, a nasza marka stanie się rozpoznawalna i polecana jako pierwsza wśród szeregu konkurencji.
Space branding stwarza nieskończone możliwości. Otwiera nam drogę do sukcesu i pracy w środowisku, które nas samych cieszy.

Źródło: Pinterest